barcelona-2019.reismee.nl

Montjuic, het Olympisch stadion en de Paleistuinen

Niet alle bussen rijden vandaag dus het is soms puzzelen als blijkt dat je bus niet komt, vermoedelijk omdat de straat waar deze doorheen moet is afgesloten. Uiteindelijk zitten we in de juiste bus die de Montjuic op gaat vanaf Place d'Espanya.

We stappen uit bij het Olympisch stadion. Dit stadion dateert van 1929 en heeft meermaals dienst gedaan als vluchtelingen centrum tijdens de burgeroorlog van Spanje in de jaren 30 van de vorige eeuw.

Het is een imposant stadion wat in 1989 werd gerenoveerd en aangepast voor de Olympische Spelen van 1992 toen deze in Barcelona werden gehouden.

Het ligt er verlaten bij net als de atletiek banen die ik even eerder vanuit de bus zag. Behoudens wat toeristen is er niemand. We eten er een broodje en bewonderen er de omgeving.

Daarna lopen we via een van de vele tuinen die de heuvel rijk is terug naar het paleis van de voormalige koningin Maria Christina. We kiezen voor de Jardin de Laribal.

Een heerlijke wandeling naar beneden in een prachtige omgeving met wel heel veel trappen.

Je loopt hier letterlijk de heuvel af door een prachtig landschap met aangelegde tuinen. We komen aan in de Griekse tuin vol met cipressen zoals we dit ook op Kreta en Kos zagen.

Vanaf deze tuinen heb je een prachtig uitzicht over de stad. Terwijl we er wat uitrusten en drinken, laait het beneden ons in de stad kennelijk weer op want de politie helicopter is zichtbaar urenlang aanwezig boven de stad of cirkelt daar rond en we horen veel sirenes.

En terwijl wij ons in een idyllische omgeving bevinden die eigenlijk serene rust zou moeten uitstralen, realiseren we ons dat er van alles aan de hand is, daar beneden in de stad.

We doen het rustig aan, bezoeken de keramieke fontein en steken de weg over naar het tweede tuindeel wat rechtstreeks verbonden is met het grote paleis wat nu een museum is.

Na elke trap of bocht kom je weer een fontein, watervalletje of beeldhouwwerk tegen. Helaas doen niet alle fonteintjes het.

Na een flinke afdaling staan we vlak voor een muur met een bevallige jongedame.

En dan in een keer... Staan we bovenaan bij het paleis...wow die zag ik even niet aankomen.

We kijken voor ons uit op de entree en de fontein Magica die nu in ruste is achter de vier pilaren.

En achter ons ligt het prachtige paleis wat we al vanuit de verte gezien hadden toen we op de bus aan het wachten waren. Aan de zijkanten is het omgeven door trappen met watervallen.

Volgens mij was de koningin destijds dol op trappen en waterpartijen in haar tuinen want het komt telkens in verschillende thema's terug.

We genieten hier van de zon en een koele bries. De sirenes in de stad zijn verstomd en de helicopter is weggevlogen. Het is siësta denk ik..zelfs van demonstreren moet je zo nu en dan een pauze nemen.

De stad ligt te herstellen in de zon en maakt zich vermoedelijk op voor weer een vurige avond. De parkieten vinden het allemaal best en vliegen luid krijsend rond.

Ze nestelen onder een pannendak van een paleistoren en in de palmbomen. Ze leven er vreedzaam samen met de inheemse duiven. Dieren zijn niet zo gecompliceerd.

Wij vervolgen onze weg terug naar Place d'Espanya en pakken de metro terug naar het hotel voordat straks de demonstranten weer beginnen. We steken hiermee de activiteiten lijn van de Grand Via ondergronds over en zijn weer veilig terug in ons hotel.