barcelona-2019.reismee.nl

Flinke rellen, branden en demonstraties in Barcelona Gracia

Ik heb getwijfeld of ik hier een blog van zou maken want erg vakantieachtig is het niet maar het is wel wat er gebeurt hier op dit moment. De vreedzame demonstraties lopen steeds meer uit op gewelddadige confrontaties met de politie.

We volgen de beelden op tv waar we niet veel van verstaan maar dat hoeft ook niet want de beelden zeggen genoeg. De ME hier los Mossos genaamd, is volop aanwezig. Er waren gisteravond 40000 betogers op de been.

Het protest richt zich tegen de regering van Spanje en het werd hier 1 km verderop gehouden. De sfeer werd steeds grimmiger en het kwam tot felle charges en arrestaties.

Er was een vreedzaam protest elders op de Passeig de Gracia met kaarsjes. De overheid had gevraagd dit niet te doen vanwege brandgevaar en kaarsvet wat moeilijk te verwijderen is van het wegdek maar groeperingen zette door.

Dit leidde tot branden en er werd door meer gewelddadige groeperingen met molotovcocktails en verfbommen naar de politie gegooid. Het liep flink uit de hand. Overal werden branden op de straten aangestoken of opgestookt. Vuilniscontainers en andere dingen die voorhanden waren werden er op gegooid. Tot diep in de nacht cirkelde er een helicopter boven de wijk hier en hoorde je sirenes van brandweer en politie. Ons hotel zit hier ook in deze wijk. We zitten gelukkig in een kleine zijstraat die niet interessant is voor betogers.

Het is raar om op tv de brandende vuren op de wegen en kruispunten te zien waar we gisteren en eergisteren nog liepen. Daar waar Casa Mila en Casa Batllo van Gaudi staan. Een schril contrast met de sfeer overdag waar toeristen zoals wij gemoedelijk onder de Spaanse zon lopen.

We zijn geen moment in gevaar geweest. We zijn geen onderdeel van hun separatistische strijd. Het is een aloud conflict wat plotseling weer opgelaaid is vanwege vonnissen die maandag door de rechtbank zijn uitgesproken tegen leiders van de separatistische beweging, die in 2017 een illegaal afscheidingsreferendum hadden georganiseerd. De huidige regeringsleider Torra van Catalonië ligt onder vuur van Madrid omdat ze hem verantwoordelijk houden voor het aanmoedigen van de protesten. Madrid overweegt speciale verordeningen in werking te stellen om meer bevoegdheden te hebben om in te grijpen.

We zijn in ons hotel gebleven en hebben enkel in de buurt in de plaatselijke snackbar wat gegeten. Hopelijk is het vandaag weer rustig voor een dagje alhoewel ik vermoed van niet want de studenten zijn nu drie dagen vrij en een groot deel van de demonstranten zijn studenten.

Donderdag vliegen we terug als het goed gaat. Vrijdag zijn er stakingen aangekondigd en komen er demonstranten van alle andere steden uit Catalonië naar de hoofdstad Barcelona. Dat gaat vermoedelijk nog grotere problemen geven.

Zie ook video verslag nu.nl www.nu.nl%2F276758%2Fvideo%2Fpolitie-grijpt-hard-in-bij-nieuw-catalaans-protest-in-barcelona.html%3Fjwsource%3Dcl%26fbclid%3DIwAR1oxoI7JKwd5kmb7qdwOSCnLeSVJEsTGP65lrtXky-suSgINjRvMC1ekjY&h=AT3X3r29kAyGMs8lLkiC5muYNj6DOeydG5Rlj8_45XppRXhoE3iJgB_fKJ6qEgtV4IPkaFv0D3op-m8bgKnAppZsTRGS1ynVoKAqHh-DYtIpZfz5CeDQb_HZDqv7u2wieoQ

In de ochtend is er nog veel politie bij de Passeig de Gracia maar in de loop van de dag wordt het rustig. Men is druk doende om de straat schoon te maken. Grote stukken zijn afgezet.

Alleen kruisend verkeer mag er door en verder blijft deze dicht. Het asfalt is hier en daar zwaar beschadigd door de branden en moet gerepareerd worden. Echter vanavond zijn alweer acties aangekondigd door de radicale groepering CDR. Dit keer op de Gran Via.