barcelona-2019.reismee.nl

Terug naar de gotische wijk

Buiten de Passeig de Gracia is het rustig en lijkt het leven zijn gewone gang te gaan dus wij besluiten dat ook maar te doen en alsnog opnieuw de gotische wijk in te trekken.

De smalle steegjes en straatjes stammen uit de middeleeuwen en het is een voetgangersgebied zonder druk verkeer. Ook wel eens lekker zo'n autoluwe wijk. Hier en daar zie je nationalistische sentimenten aan de balkons zoals het gele gekruiste lint en de Catalaanse vlag.

De pleinen liggen er rustig bij en in de winkelstraten is het gezellig druk. We lopen richting de kathedraal van Barcelona.

Ik krijg deze niet goed op de foto omdat een deel van het plein is afgesloten waardoor ik niet ver genoeg naar achteren toe kan lopen. Dan maar in delen erop.

Het is imposante kerk in gotische stijl en als je naar binnen wilt moet je rekening houden met een wachtrij en veiligheidsmaatregelen.

We hebben daar niet zo'n zin in en na de Sagrada Familia kan niet veel meer daar aan tippen. We lopen daarom verder door de wijk langs het plein met het gemeentehuis en het paleis.

Wederom daar vreedzame protesten dit keer vergezeld van videocamera's.

Je zou bijna vergeten dat er ook vreedzame demonstraties en separatistische groeperingen zijn zoals Omnium en ANC. We laten het protest voor wat het is en komen langs Romeinse resten.

Delen van een muur alsmede een kerkhof uit de Romeinse tijd vind je hier terug.

Verder komen we nog allerlei prachtige gebouwen, binnenplaatsjes en straten tegen. Je kan hier blijven fotograferen.

De huizen en gebouwen zijn van binnen vaak mooier dan van buiten.

We slenteren langs talloze winkeltjes en restaurants richting de Ramblas die naast de gotische wijk ligt. We willen die drukte niet meer en besluiten naar Montjuic, de groene heuvel bij de kust te gaan.

We willen de rust nog even vasthouden.

Mamma

De Gotische kathedraal heb ik wel van binnen gezien