barcelona-2019.reismee.nl

Op de fiets langs de kust

Omdat de protesten gisteren best wel hevig waren en op het nieuws verteld werd dat er demonstranten en blokkades waren op drukke uitvalswegen, stations en luchthaven, besluiten we om vandaag de fiets te pakken.

Het is in de ochtend als we dwars door de stad heen fietsen naar het strand. We willen de kuststrook fietsen en kijken of we park de Ciutadella vandaag wel in kunnen.

We fietsen langs de haven met de luxe jachten zodra we van de Ramblas afkomen. De zon schijnt op het water en is vanaf zee, het oosten opgekomen. Dat geeft een prachtig aanblik.

Het is rustig op het strand deze dinsdag ochtend. Er zeilen wat zeilbootjes en een enkele strandganger loopt er rond. De kuststrook is wat drukker met wandelaars en fietsers zoals wij.

Strakblauwe hemel vandaag en een graad of 23. In de zon wordt het goed warm. Dit is geen herfst maar nazomer. In Barcelona kan je trouwens prima fietsen. Ze hebben veel fietspaden en anders mag je ook fietsen in het voetgangers gebied tenzij het anders is aangegeven of te druk wordt.

Google maps weet precies de fietsroutes, super handig. Het is aan te raden om die te gebruiken om drukke wegen met veel auto's en bussen te vermijden.

We pakken nog een keer de weg naar het park Ciutadella als we terugfietsen maar ook nu weer is het park afgesloten en staat er politie bij het hek. Een groep demonstranten staat er voor een statement te maken.

We buigen af naar de Arc, deze keer onder een strakblauwe hemel. Er staat een televisie wagen met schotel antenne voor het paleis van justitie maar buiten wat zichtbaar aanwezige politie is het er rustig.

We fietsen verder naar de Arc die er vandaag prachtig in het zonnetje bij staat.

Wat een verschil met gisteren. We fietsen verder richting de Diagonal. Hier in de zijstraat ligt het fietspad in het midden van de weg.

Op de Diagonal is dat anders. Dit is een brede hoofdstraat die diagonaal dwars door Barcelona gaat. Aan weerszijden is er een fietspad en we rijden die helemaal af richting park Diagonal del Mar.

Eerst zoeken we Casa de les Punxes. Een apart gebouw met torens die op de Avenue Diagonal te zien is. Daarna fietsen we verder via Placa des Glories Catalanes...uhm apart als dat de glorie van de Catalanen voorstelt..

We bewonderen de glazen eh..ronde flat zullen we maar zeggen.. ik noem het in het echt anders..

We pauzeren bij een park waar we picknicken met broodjes en drinken. Dit is park Diagonal del Mar met grote waterpartijen. Hier veel meeuwen, een enkele witte reiger en stalen frames met Gaudi achtige mozaïeken bloempotten.

Daarna fietsen we terug richting de Ramblas naar de gotische wijk. Daar is ook het gemeentehuis waar gisteren fors gedemonstreerd werd. Nu zit daar nog een enkele demonstrant en hangt er een spandoek.

Hekwerk en politie is stilzwijgend aanwezig. We willen de gotische wijk graag bekijken maar we kunnen er onze fietsen nergens goed kwijt. Fietsenstallingen kennen ze hier niet of nauwelijks. Omdat het dure elektrische fietsen zijn durven we ze ook niet zomaar ergens weg te zetten.

We besluiten daarom om morgen deze wijk opnieuw te bezoeken maar dan met OV. Het is een leuke middeleeuwse wijk met smalle straatjes en steegjes. Wordt vervolgd... morgen..