barcelona-2019.reismee.nl

Een tochtje door de stad

We maken een tochtje door de stad want er is nog zoveel te zien. We willen in Parc de la Ciutadella picknicken nadat we bij een plaatselijke supermarkt wat broodjes en drinken hadden gekocht.

op

We rijden langs een prachtige synagoge maar als we bij het park aankomen blijkt er een kettingslot aan de poort te hangen. Dat is vreemd want het zou tot 22 uur open moeten zijn. Na enig rondvragen en internetten blijkt de politie het afgegrendeld te hebben vanwege 1000 demonstranten omdat de rechtbank een vonnis tegen negen politieke gevangenen van de Catalaanse afscheidingsbeweging vandaag heeft uitgesproken. De hoogste celstraf is 13 jaar die is opgelegd aan de leider van deze beweging die in 2017 een referendum voor afscheiding hield. We zagen al wat protesten bij de kerk vanmiddag.

We eten onze broodjes dus maar op aan de rand van het park. We kunnen er weinig aan doen verder en het staat los van ons. Overal zie je hier van die groene parkieten vliegen in de parken. Net als in Londen en Amsterdam. We rijden met de bus maar door naar de Arc de Triomf die Barcelona ook heeft.

De bus rijdt te snel door en we komen uiteindelijk uit bij een oud station van Franca voordat we er uit kunnen. Echt zo'n prachtige stationshal.

Het lijkt wel een station uit een geschiedenisboek of zo'n oude film. Een reis terug in de tijd of iets uit Harry Potter.

Wel bijzonder van die moderne ticketmachines en treinen in zo'n antiek station.

We pakken een bus terug richting een grote promenade naar de boog vlakbij het afgesloten park.

We wandelen vanaf de pilaar met de engel richting de Arc de Triomf. Een brede weg met prachtige lantaarnpalen. Rechts van ons is daar het paleis van justitie...vol met politie auto's.

Gelukkig weinig demonstranten te zien. Wel bellenblazers die hun kunstwerken aan het rondwandelend publiek showen in de hoop er wat munten voor te krijgen.

Verderop nog een ballonnen man en we slenteren verder richting de boog.

Als we bij de Arc aankomen speelt daar een blokfluit speler die volgens mij maar een nummer kent. Ondertussen begint er een man naast ons leuzen in het Spaans te schreeuwen. Hij is zichtbaar aangedaan met tranen in de ogen. We weten niet wat hij roept maar hij is boos en verdrietig, dat is duidelijk. Hij is verder niet agressief anders dan zijn harde geschreeuw.

Het weer betrekt en we horen het in de verte donderen. We willen graag terug naar het hotel voordat de bui losbarst. Dus we pakken de metro terug waarna we siësta houden op onze hotelkamer.

De avond brengen we door in een Italiaans restaurant. Na de paella en tapas van gisteren, hebben we vanavond zin in pizza. We zijn toch meer fan van de Italiaanse keuken.

We sluiten de dag af met een koffie met zoetigheden. We krijgen er een limoncello bij kado. Een aanrader restaurant la Tagliatella in de wijk Gracia.