barcelona-2019.reismee.nl

Een dagje Gaudi met een kleurrijk hoogtepunt

Gaudi de kunstzinnige architect heeft een belangrijke stempel op deze stad gedrukt. Voor ons de dag van la Sagrada Familia en de Gaudi huizen en we beginnen met Casa Batllo.

Dit vind ik persoonlijk het mooiste huis wat hij gemaakt heeft met zijn ronde vormen en gekleurde glazen ramen en tegel mozaïek. Wat Mozart was voor muziek daar was Gaudi wel de top als het ging om architectuur.

De gebouwen van Gaudi zien eruit alsof ze zo uit een sprookjesboek tevoorschijn zijn gekomen. Dit hierboven is Casa Mila. Beiden huizen staan in dezelfde straat de Passeig de Gracia. Wil je ze van binnen zien dan moet je rekenen op een forse entreeprijs en wachttijd want het zijn populaire bestemmingen.

Gaudi hield ook van smeedijzeren hekken en poorten. Zijn gebouwen zijn er vaak van voorzien. De ronde vormen van de gebouwen bleken ooit voor verhuur weinig in trek omdat ze moeilijk in te richten waren.

Dit is Casa Vicenze, een van de eerste huizen van Gaudi waar hij mee begon. Hier nog rechte vormen met vooral mozaïek versiering.

De bankjes in de Passeig zijn aanpast in Gaudi stijl en je kan hier overal zitten. Dan pakken we de metro naar la Sagrada Familia, de heilige familie genoemd in het Spaans.

Dit is letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt in onze reis. De unieke kerk van Gaudi die nog steeds niet af is en waaraan dus nog steeds volop aan wordt gebouwd door de Catalaanse bevolking.

Inmiddels al meer dan een eeuw. Men verwacht dat in 2026 op de honderdste sterfdag van Gaudi de kerk helemaal klaar zal zijn. Dan wordt dit deel de ingang, wat nu nog de uitgang is.

De allerhoogste torens worden nu nog gebouwd conform de tekeningen van deze meester architect. Het is een huzarenstuk om deze af te krijgen. Zelfs met de modernste technieken.

De huidige voorkant wordt straks de achterzijde. Deze zijde beeldt in Qatar beeldhouwwerken de geboorte van Jezus uit. De andere kant zijn stervensverhaal en in de kerk is dat in beeld, tekst en gekleurde ramen ook vormgegeven. Deze kant heeft Gaudi zelf nog gezien toen het af was.

Als je binnen komt dan valt je mond vanzelf open door de mega grote gekleurde glas in lood ramen. De blauwe koele kleuren staan voor Jozef en het geboorteverhaal, de oranje rode ramen voor de passie en Maria als moeder en heilige maagd.

Als het licht er doorheen valt kleurt dit de kerk van binnen helemaal op. Pilaren en vloeren weerkaatsen de raamkleuren. Het is een prachtig schouwspel.

Het is bijna niet te geloven dat je hier in een kerk bent. Van binnen is het cer af.

De blauwe koele kant is waar de geboorte is uitgevoerd. Het mannelijke aspect. De plafonds verbeelden de hemel en het licht.

En dan heb je nog het altaarstuk met het orgel. Zo mooi...de twee orgels staan te glanzen en spiegelen de kleuren van de ramen.

Het is fantastisch om te zien.

Alleen een zijkant heeft nog niet de formele deuren. Er is wel een afbeelding van weggezet hoe het moet worden. Dit moet een poort worden van metaal met letters en woorden in reliëf.

De marmeren vloeren weerspiegelen het licht van de gekleurde ramen als de zon schijnt vanaf de zeekant.

We gluren via de opengewerkte nissen naar beneden in de crypte waar nog een complete ruimte is om missen te houden. Altaar met sacristie en kerkbanken.

Het gigantische orgel is prachtig en we worden getrakteerd op orgelspel en klokgelui als de hele en de halve uren worden aangekondigd.

We zijn diep onder de indruk van dit unieke kunstwerk. Paus Benedictus heeft in 2010 de kerk ingezegend en er worden regelmatig diensten gehouden.

De kerk heeft vier trap en liftschachten die ingenieus zijn weggewerkt in sierlijke kolommen met licht effecten.

We verlaten de kerk via een van de zware met reliëf gemaakte poorten om het uitgebeelde stervensverhaal aan de buitenkant te bewonderen. Heel de kerk is een verhalenverteller.

Nadat we de beeldverhalen aan de buitenkant hebben bewonderd gaan we terug naar binnen onderin bij de marquettes, infoborden en souvenirwinkel.

We verlaten uiteindelijk de kerk waar het gewoon moeilijk was om van weg te gaan omdat het zo mooi is dat je er wel uren wilt blijven.