barcelona-2019.reismee.nl

Columbus feestdag en de fontein Magica

Na amper 2 uur geslapen te hebben ging de wekker alweer af. Man, man, man... Wat is half 4 dan vroeg om naar een vliegveld te rijden. Wel weinig verkeer alhoewel er nog best veel vrachtwagens rijden rond vier uur.

Na enig oponthoud door een storing in de bagage drop off, konden we dan toch door de douane. We zijn de eerste vlucht vandaag en een heel rijtje vliegtuigen staat al klaar. We vliegen wederom met wat oponthoud boven Barcelona, na een aantal rondjes, naar de landingsbaan. Een ruime twee uur later staan we rond 915 uur op Spaanse bodem.

De welkom Barcelona kaarten opgehaald bij de toeristen informatie zodat we konden puzzelen hoe het OV hier werkt.

Na een uur zijn we bij ons Apart hotel in de wijk Gracia. We droppen onze koffers hier en gaan wat in de omgeving wandelen. We horen in een keer in de verte muziek.

Dus we lopen richting de zuid Amerikaanse muziek om te kijken wat er aan de hand is. Even verderop zien we allemaal zuid Amerikaanse mensen in folkloristische kleding dansen in een kleurrijke optocht.

Het is vandaag een feestdag in Barcelona want Columbus heeft ooit voet aan wal gezet in zuid En dat wordt jaarlijks uitbundig gevierd hier met zang en dans.

Verschillende dansgroepen passeren de revue en het is erg leuk om te zien. Vooral uit Bolivia zie ik veel groepen.

Dat was mazzel dat we precies op de juiste tijd op de juiste plek waren. Uit informatie op internet werd wel gezegd dat het een feestdag was maar dat er niet veel aan gedaan werd. Dat het meer een zondag was met gesloten winkels. Dat was dus niet waar. Winkels waren open en er was een enorme optocht in deze wijk Gracia.

Omdat we toch wel moe waren zijn we na de optocht gaan inchecken in ons hotel om wat uurtjes slaap in te halen. Daarna opnieuw de stad ingetrokken.

We willen heel graag de Font Magica, de spectaculaire fontein show zien. Deze is er in oktober alleen op zaterdag, donderdag en vrijdag. Omdat het vandaag zaterdag is en we donderdag alweer vertrekken, is dit onze enige kans.

De show was fantastisch. Het begon met het geweldige nummer van Freddy Mercury en Montserrat Cabbalo, Barcelona... kippenvel.

De omgeving was afgeladen druk maar het is ondanks de drukte goed te zien al was het goed dat we er ruim een uur van tevoren waren. Op die manier stonden we vooraan in de cirkel van de fontein.

Hierdoor kon ik prachtige foto's en filmpjes maken. Het was erg bijzonder. Het deed me aan Aquanura van de Efteling denken.

We hebben genoten van de prachtige show en terwijl we terug lopen naar Palace d'espanya.

We zijn talrijke straat verkopers tegen gekomen. Je ziet ze hier overal met souvenirs variërend van sleutelhangers, riemen, tassen, sjaals, beeldjes van keramiek, gymschoenen, shirts tot etenswaren en sieraden.

Ook zien we straatartiesten zoals hiphoppers die een leuke show weggeven en vuurspuwers.

Het prachtig uitgelichte winkelcentrum op het plein bevat enorm veel winkels en goedkope eettentjes. Je kan hier voor een klein prijsje vaak een voordelig combinatie menu nemen. Je moet alleen uitkijken dat je met het drinken niet gelijk opgelicht wordt met enorm grote duitse bierpullen van glazen waardoor je alsnog een tientje per drankje betaald.